Eltrådsinvirade grimmor till häst.

Grunden till att jag reagerar är följande,
 
1. Det tipsas om att sätta på sin häst en eltrådsinvirad grimma
 
2. Innan det har tipsats om att förbättra staketet
 
3. Innan det har frågats om något kan vara fel i flocken
 
4. Innan det har frågats om rutinerna är funktionella.
 
5. Det finns många andra metoder som inte involverar att hela grimman är iklädd eltråd
 
 

 
1. Jag har inte själv sett en av dessa grimmor. Jag funderar däremot på att gå ner till stallet för att se hur detta går att göra på ett sådant vis att funktionen inte åsidosätter hästens säkerhet.
 
2. Om vintern är det väldigt vanligt att elstaketets funktion inte funkar. På grund av snön vid staketet så blir inte cirkeln sluten utan hästarna kan gå emot staketet utan att känna något, precis som fåglarna kan sitta på vilket elstaketet som helst. Detta går att lösa med att blandannat sätta polarband (med både el och jordning i bandet) samt genom att sätta en seperat jordningstråd i staketet. I vissa lägen kan det vara aktuellt att slå upp plank eller slanor på staketet eller skapa en förstärkt grind. I teorin bör det gå att slå upp två stycken hästskor på utsidan av staketet och lägga en slana eller planka i hästskon, denna planka går sen att dra igenom hästskon för att åstadkomma en grind.

3. Jag tänker inte fördjupa mig i denna punkten. Men jag kan tänka mig att mobbade hästar eller liknande kan bli såpass jagade att de väljer/blir tvingade att forcera staketet. Jag har i regel haft bra flockar, en sommar var vi dock extraföräldrar till två fjordhästföl som min häst jagade ut ur hagen en gång.
 
4. Rymmer hästen innan insläpp på kvällen? Matstress? Blir lämnad själv i hagen eller nöjer sig inte med den hästen som är kvar? Står hästen på vintervila och har en liten platt hage att gå i? Kanske kan lösas med att lägga in stockar för hästen att bita på? Eller bara lite sly? Eller att faktiskt ta ett rejäl promenad med hästen så den inte har extrem överskottsenergi? 
 
5. Hästmänniskor är uppfinniga människor. Någon berättade att de hade gjort någon form av solfjäder av eltråd/elband och fäst framtill på täcket på sin rymning. En annan berättade att de hade lindat in nosdelen i eltråd. En annan berättade att de hade gjort en antenn på hästen. En annan berättade att de hade lindat in käkremmen på grimman och låtit en liten trådbit hänga ner för att hästen ska komma åt staketet och återfå respekten för detta.
 
Gemensamt för dessa saker är att de flesta som berättade detta sa att de tog till detta under kontrollerade former och under uppsikt, efter att de gjort vad de kunnat med punkterna 2-4 här ovanför.
 
Sammanfattningsvis så vill jag förtydliga varför jag reagerar. Jag reagerar på att en dialog kan se ut såhär:

- Min häst rymmer ur hagen! Jag har testat ALLT!

- Linda in grimman i eltråd! Det gjorde jag på min rymmare.
 
Vad är ALLT? Hur ska den som ställer frågan veta att ingen annan som läser kan mer eller något annat? Och hur kan person två ge ett tips av sådan omfattning (linda in hela grimman i eltråd) utan att säga att det bör ske under kontrollerade former och under uppsikt. 
 
Jag anser också att man inte behöver linda in hela grimman i eltråd till en häst utan att det går att lösa med mindre omfattande metoder enligt min punktlista här ovanför. Jag anser att vi har ett ansvar som hästägare att se till att extrema metoder inte används och om något som är utanför den ordinarie utrustningen används så ska det absolut bara vara under uppsikt. Jag anser att vi som hästmänniskor måste se bortom quick fixes och är tydliga med vad vi tipsar våra medhästmänniskor med. Ta aldrig för givet att någon tänker på att ta av antennen när hästen fått sin första stöt i jakt på frihet. Ta inte för givet att det inte hamnar en antenn på en häst som rymmer ur sin lösdrift där det inte ens finns daglig tillsyn. Ta inte för givet att en annan hästmänniska inte lindar in hela grimman i eltråd, fäster på antenner och flätar in eltråd i manen på hästen. Ta aldrig för givet att hästens hälsa inte påverkas utan säg till,
 
UNDER UPPSIKT
UNDER KONTROLLERADE FORMER
 
EFTER ATT HAGEN FUNKAR
EFTER ATT FLOCKEN FUNKAR
EFTER ATT RUTINERNA FUNKAR.
 
Ps. Att man i vissa lägen får acceptera att det inte går att göra mer med hagen, att hästen rymmer ändå, är en sak. Eller att det är omöjligt att göra mer pga naturens lagar och omständigheter, det är en sak. Men att inte ens försöka, det är fan en helt annan sak.


Här kommer vad djurskyddet säger, det går att finna under djurskyddsförordningen.

"15 § Fixeringsanordningar för svin får inte användas annat än tillfälligtvis.

Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.

Förbudet i andra stycket gäller inte användning av elstängsel.

Jordbruksverket får meddela föreskrifter om 1. villkor för användning av elstängsel, 2. undantag från förbudet i andra stycket när det gäller elektriska pådrivare och elavvisare på fodervagnar, samt 3. villkor för sådan användning som är tillåten enligt föreskrifter meddelade med stöd av 2. Förordning (2007:484)."

Du får inte med utrustning ändra på hur hästen reagerar på ett elstaket. Enbart elstaketet är ett undantag från ovanstående paragraf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0