Jag mår i genomsnitt bra!

Nu har jag funderat ett par dagar (utspridd på ett antal veckor, månader) om vad motparten egentligen vill få ut av att skicka ett sms (för mig mitt i natten (efter kl 23)) med enbart texten "jag saknar dig". Eventuellt en smiley av något slag, en ledsen :( eller en :P eller en :). Smileysen spelar egentligen inte någon roll i detta sammanhanget.
 
"Jag saknar dig"
 
Skickat mitt i natten. Utan minsta livtecken från personen i fråga på ett antal dagar/veckor. Jag blir ofta väldigt ställd, börjar att notera "tur att jag inte vaknade av smset!", noterar att personen i fråga saknar mig och funderar sen på om jag saknar personen med, det är ju det lättaste sättet att svara på. Men oftast är det inte så att jag kan svara med "jag saknar dig" utan jag tror (ja, jag är inte heller perfekt!) att jag redan tidigare skulle ha skrivit ett "Hej, hur är läget?". För att fråga om någonting är en inbjudan till konversation. "Jag saknar dig" är ett konstaterande ungefär som "jag älskar dig" och där, i det sista exemplet är det ju extra viktigt att inte bara haspla ur sig det lättaste svaret för att en underlig situation ska uppstå.
 
"Jag älskar dig"
"Jag älskar inte dig just nu. Kanske senare!"

"Jag saknar inte dig just nu" ligger mig väldigt varmt om hjärtat i detta läget men ja, ni förstår ju själva att man inte bör säga en sådan sak. Det är
 
"Jag saknar dig"
"Hej! Hur är det? Jag saknar inte dig men vi kan ju prata lite ändå!"

"Jag saknar dig"
"Hej, hur är det?"

"Jag saknar dig"
"Jag saknar inte folk i dagsläget"

"Jag saknar dig"
"Synd för dig! Jag har inte tänkt på dig alls på senaste tiden"

"Jag saknar dig"
"Jag finns dagligen på msn. Hattis har fixat en dator åt mig."
 
Jag kan känna att om man nu saknar mig borde man ju förstå att det inte funkar att skicka ett konstaterande till mig utan att få ett konstigt svar tillbaka. Jag ber om ursäkt för alla konstiga svar jag har skickat på detta urbota dumma sms "jag saknar dig" som kommer från tomma intet och inte ger mig en vettigare inbjudan till att göra något åt saken åt personen som saknar mig. Det är tyvärr inte mitt ansvar att se till att ingen saknar mig. Hur ska jag ens kunna ana att någon saknar mig om jag inte ens pratat med denna på ett antal dagar, veckor eller månader? "Jag saknar dig" får mig att känna mig så jäkla dum i skallen att jag oftast bara raderar smset och går vidare i mitt liv som att inget hänt.

Och eftersom det är mitt problem att jag inte står ut med "jag saknar dig" så tänker jag servera en mycket enklare version som faktiskt säger exakt samma sak men som även visar ett intresse av personen som blir saknad. Använd den hur mycket ni vill!

"Hej, hur är det? Jag saknar dig"
 
PS. Det är inte en specifik person det handlar om. Det är inte direkt ovanligt att jag får detta smset av olika personer. Att det betyder att jag inte är den socialaste människan på jorden har jag redan konstaterat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0